A aby som nezabudla:Stručný postreh k tomu nášmu slávnemu školstvu

Autor: Martina Vrzalová | 12.8.2012 o 14:20 | (upravené 2.9.2012 o 21:13) Karma článku: 11,72 | Prečítané:  487x

Ako sa hovorí, na zlé veci zabúdame rýchlo, preto ,, aby som nezabudla“ :-) Je pekné, že sa ministerstvo snaží pozdvihnúť úroveň gymnázii, ale nejdú na to náhodou z opačného konca? Čo je podstatnejšie? Inteligentní žiaci, alebo inteligentní učitelia?

Pred odchodom do sveta a adaptovaním sa do celkom iného systému výučby, sa pokúsim zhrnúť zopár postrehov týkajúcich sa systému nášho. Hoci sa mi v záplave nových vzrušujúcich informácií, ktoré dostávam od svojej budúcej školy, spomína na tú predchádzajúcu trochu ťažšie, pokúsim sa čo najjasnejšie vyjadriť potrebu zmeny (hlavne v uvažovaní a činnosti kompetentných a poverených) v slovenskom školstve. Na dánske školstvo sa budem sťažovať neskôr J

Zavedenie povinných prijímačiek, tu malo byť podľa mňa už dávno, ale nielen ich zavedenie, ale takisto stanovenie určitej spodnej hranice, ktorú musí žiak inteligenčne spĺňať, aby sa na danú školu dostal. Lebo darmo budú prijímačky, keď sa prihlási na gymnázium 100 žiakov, a potom, ako sa niektorí rozhodnú pre iné školy, sa hranica posunie, a máme 90 žiakov, ktorí úspešne prešli prijímačkami. Ale zároveň sú to aj všetci žiaci, ktorí sa prihlásili. Priemer známok zo základných škôl toho tiež veľa o žiakovi nenapovie. Čistí jednotkári zo základnej školy v dedinke s 1500 obyvateľmi, kde učiteľka pozná mamku, babku, tetku, a za nádielku z poslednej zabíjačky Jankovi prilepší vysvedčenie na polroka, sa možno nevyrovnajú ani trojkárom zo serióznej základnej školy.

No dobre, dajme tomu, že by tento nový systém zabral, a na gymnáziá by sa dostali naozaj len žiaci, ktorí na to majú. Začne sa hodina informatiky, na obrazovke sa zaskvie Microsoft Windows, vyťukáme užívateľské heslo 123 (prípadne abc), zobrazí sa pracovná plocha s ikonami Internet Exproler, Microsoft Office, Pascal, hľadáme, ako môžeme, no iný prehliadač sa v školskom počítači nenachádza  (pokiaľ ho tam pred nami nestiahol nejaký šikovný študent), tak si znechutene zapneme Explorer a ideme na Facebook – to sa predsa ráta do osnov ako práca s internetom. Po pár hodinách vzdelávania sa v oblasti sociálnej siete, sa presunieme do kancelárskeho balíčku Microsoftu. Napíšeme pár viet, raz si ukážeme niektoré jednoduché úkony, potom splníme jednoduché zadanie na známku. Na ďalšej hodine už pokročíme k Excelu, vyfarbíme okienka na červeno alebo modro, spravíme z tabuľky graf, a ďalšia jednotka je vo vrecku. Aaaa pozor, už nám začína prihárať pod zadkom, ide sa programovať! Zapneme pascal, naučíme sa pár príkazov, presunieme bodku z jednej strany obrazovky na druhú, a školský rok sa skončil. Uff, ešteže na ten budúci už informatiku nemáme!
Väčšina žiakov ani len netuší, ako si vybrať ten správny notebook/počítač/telefón. Všetky parametre pre nás ostali len číslami a písmenkami. Netušíme, že existuje aj iný operačný systém, ako Windows, za ktorý nemusíme platiť, že namiesto Wordu a Excelu môžeme požívať opensource alternatívy. Väčšinou vlastne ani nevieme, čo je to opensource. Netušíme,  ako zmenšiť fotky, preinštalovať programy, správne vyhľadávať na internete veci, ktoré potrebujeme. A pritom sú v tom také možnosti... Ale môžu za to LEN žiaci, že sa nič naozaj praktické nenaučili?
Naša stredná škola sa začala tento rok prezentovať skvelým, moderným vybavením jazykovej učebne, kde môže učiteľ komunikovať so žiakmi cez sluchátka,  rovnako ako žiaci medzi sebou.  Učiteľ má k dispozícií ovládací pult, vďaka ktorému vie zapínať, vypínať a prepínať, kto koho kedy počuje a podobne. Lenže, myslíte si, že tie sluchátka ozaj tlmili rozhovory ostatných, do rozhovoru aktuálne nezapojených účastníkov hodiny? No to ani náhodou! Nakoniec sme zistili, že či so sluchátkami alebo bez, počujeme sa všetci a stále rovnako, teda sme ich používanie zhodnotili ako bezpredmetné, a zavesili ich späť na háčik. Tým sa výučba v našej zbrusu novej učebni skončila a vrátili sme sa k čomu? No predsa k vypĺňaniu cvičení! A už sme doma. Ako sa asi tak má študent naučiť jazyk na základe dopĺňania slovíčok do zhotovených viet, bifľovaním sa pravidiel gramatiky a slovnej zásoby? No nijak. Na našich školách jednoznačne chýbajú konverzácie a chuť učiteľov nás niečo skutočne naučiť. Doteraz mám v živej pamäti, ako som dostala vynadané, keď som, vtedy ešte milo, poprosila našu pani profesorku angličtiny, aby sme na hodinách konverzácie konverzovali. Hneď po mojej pripomienke jej tvár nadobudla záhadne červený odtieň,  a ja som dostala päťminutovú prednášku o tom, aká som drzá, a ako si to ja len predstavujem, že sa vôbec odvažujem niečo také povedať. Ona má predsa osnovy, ktoré musí do poslednej bodky na i rešpektovať, jej úlohou je pripraviť nás na maturitu, ktorá pozostáva aj z písomnej časti, a na tú treba predsa cvičenia. A že vraj sa nemám odvažovať jej organizovať hodinu. (Asi vtedy sa datuje začiatok skutočného boja medzi mnou a ňou, počas ktorého som si vďaka mojim početným triumfom vyslúžila statočnú ignoráciu všetkých mojich pozdravov a snáh prihovoriť sa pani profesorke mimo vyučovacej hodiny
J ) Ale čo to vlastne povedala? Že maturita pozostáva AJ z písomnej časti. No na tú ústnu nás pripraviť odmietla. A nielen ona. Väčšina mojich spolužiakov, vrátane mňa, sa naučila anglicky v súkromných školách, alebo sami doma. Mňa tento krásny jazyk tak pohltil, že som si spravila certifikát a začala ponúkať doučovania. Bola som nemilo prekvapená, na akej úrovni sa nachádza množstvo budúcich maturantov z angličtiny. Skutočne, žiaci po dokončení gymnázia, pokiaľ neprejavovali výraznú snahu naučiť sa jazyk individuálne, nie sú schopní poskladať vetu, alebo zapojiť sa do jednoduchej konverzácie. Ale zato vypĺňanie cvičení nám vždy šlo od ruky, s tým sa určite dostaneme do sveta.


Je teda ozaj potrebné zvyšovať úroveň žiakov na stredných školách, keď učitelia nemajú motiváciu, chuť a veľa krát ani potrebné a schopnosti na to, aby týchto výberových žiakov učili?
Samozrejme, je veľa dobrých učiteľov. Veľa skvelých učiteľov. Vedia látku dostatočne zrozumiteľne vysvetliť, zapojiť študentov do hodiny, motivovať ich a zaujať. Ale prečo by sa trhali v tak psychicky náročnej práci za tak malé peniaze, ak so svojou šikovnosťou môžu robiť niečo iné, prípadne učiť v súkromnej škole a nestrachovať sa o zabezpečenie seba a rodiny?

Učiteľ by mal byť predsa niekto spoločnosťou vysoko rešpektovaný ako vzdelaný a múdry človek. Mal by prejavovať otvorený záujem o svoj odbor, ktorý dokáže preniesť aj na svojich študentov. A takýto ľudia, ktorí by to dokázali, medzi nami sú. Je naozaj smutné, že v dnešnej dobe ide za učiteľa skutočne hlavne ten, kto si v danom odbore nenájde žiadne lepšie uplatnenie. Zároveň je to ale aj, v našich podmienkach pochopiteľné. Česť výnimkám.

Preto to, na čo sa treba v súčasnosti najviac sústrediť, nie je zvýšenie inteligenčného levelu žiakov, ale zlepšenie úrovne učiteľov. A to môžme dosiahnuť jedine zvýšením ich platov, a teda aj zvýšením konkurencie medzi uchádzačmi o miesto učiteľa. Nepotrebujeme každý rok nové knihy a učebne za milióny eur, potrebujeme učiteľov, ktorí nás budú motivovať, učiť s radosťou a zanietením pre svoj predmet, ktorí v nás vzbudia záujem a budú dostatočne kreatívni, aby zmenili systém memorovania na niečo praktickejšie - vytváranie projektov a esejí, prezentovanie názorov, diskusie a skúmanie situácií z reálneho života roztočí koliečka v našich hlavičkách rozhodne viac, ako zapamätanie si a odrecitovanie piatich poučiek.

Je smutné, že nami zvolení reprezentanti ľudu zatiaľ nedospeli k podobnému záveru. Uvidíme, či teda nájdu inú cestu, ako posunúť súčasnú situáciu k lepšiemu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?