reklama

Responsibility Day alebo návrat k odhodlaniu

Už od základných škôl sme počúvali a podpisovali poučenia o bezpečnosti, zodpovednosti a ochrane zdravia pri práci v špecializovaných učebniach. Ale čo tak zodpovednosť pri spolupráci s inými ľuďmi? O zodpovednom manažmente nás pred začiatkom semestra originálnym a zaujímavým spôsobom poučila CBS, Copenhagen Business School.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako chce dánska športová značka Hummel zmeniť svet prostredníctvom športu.

,,Change the World Through Sports“, oficiálny slogan spoločnosti Karma United dominoval na hlavnej strane brožúry, ktorá obsahovala náš prvý prípad.

Case“, alebo prípad, je bežným zadaním, s ktorým sa tu budeme stretávať každý týždeň, a bude tvoriť aj polovicu našej prvej skúšky. Je to reálna situácia, ktorá sa udiala v reálnej spoločnosti a my na ňu máme nájsť riešenie. Reálne riešenie, v rámci možností...J

Dánsky investor Thor Stadil odkúpil spoločnosť Hummel v roku 1992 na prahu bankrotu. Spolu so súčasným výkonným riaditeľom zostavili 90-dňový plán, ako zachrániť spoločnosť pred hroziacim pádom do priepasti. Riskantná investícia sa vyplatila a firma počas nasledujúcich rokov opäť začínala profitovať. Stadil však usúdil, že ďalšie riadenie spoločnosti sa nezaobíde bez mladíckeho a nezaujatého pohľadu na vec. Pribral tak k sebe, koho iného, ako svojho syna Christiana.

Mladý Stadil sa veľmi rýchlo osvedčil. Podľa trendu ovládajúceho európske metropoly módy, ako Paríž či Londýn, použil dizajn starých kolekcií zo 70-tych rokov na nové produkty. Retro štýl zákazníkov prilákal ako osy na med a Hummel začal rásť o 20% ročne. V roku 2011 obrat z predaja presiahol až 170 miliónov dolárov. (Mne tie čísla tiež nič nehovoria, ale keď už študujem tú školu obchodu... J)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Retro oblečky však neboli ani zďaleka posledným esom v rukáve ambiciózneho dediča spoločnosti.

,, Ak rozsvietiš lampu pre niekoho iného, osvetlí aj tvoju cestu.“ Inšpirovaný týmto budhistickým príslovím, obrátil Christian svoju pozornosť na nový spôsob manažovania a riadenia firmy a vytvoril Spoločnosť Karma. Veril, že všetky činy jednotlivca sa k nemu aj vrátia, že nesebecké správanie pomôže darcovi, a sebecké ublíži tým, ktorí sú zaň zodpovední. Všetkych svojich manažérov vyzval, aby sa stotožnili s filozofiou spoločnosti Karma a aplikovali ju do rozrastajúceho sa obchodu. Bol presvedčený, že zodpovedný manažment prospeje každej firme, ktorá sa ho rozhodne praktizovať.

Tento nápad však nebol ničím novým, CSR (Corporate Social Responsibility), alebo zodpovedný manažment, existuje už zo dve desaťročia. Vyžaduje, aby firmy prijali väčšiu zodpovednosť za svoje činy a aby sa naozaj pokúsili pozitívne ovplyvniť spoločnosť ako takú.

Spoločnosť Karma sa rozhodla zachrániť svet prostredníctvom športu, sponzorovala ženský futbalový tým v Afganistane. Zorganizovala priateľský zápas medzi vojačkami NATO a domácimi futbalistkami. Hoci bol zápas sledovaný ozbrojenými silami, a bežnému smrteľníkovi z mierovej krajiny pri pozeraní záznamu občas naskočili zimomriavky, bol to obrovský úspech, a Afganistanky pôsobili šťastne a spokojne. Je naozaj obdivuhodné, že sa aj počas takej ťažkej situácie, aká túto krajinu aj v súčasnosti ovláda, dokážu tieto ženy odreagovať a odovzdať hre.
Karma sponzoruje aj národný tým v Sierra Leone a stavia tam školy pre nádejných futbalistov.

Hummel však musel čeliť aj výzve týkajúcej sa zásobovacieho reťazca. Stadil vedel, že z tohto postavenia ochrancu ľudských práv, obhajcu mieru a spravodlivosti, mu jasne vyplýva ďalšia povinnosť. Dodržiavanie morálnych zásad a etiky v továrňach po celom svete, kde výrobky Hummel prichádzajú na svet. Na základe neutíchajúcej globalizácie je to pre každú väčšiu spoločnosť neprestajne narastajúca výzva. Obchod sa celosvetovo spolieha na obrovské množstvo zásobovateľov, z čoho vyplýva, že nemá bezprostrednú kontrolu nad procesom výroby jednotlivých polotovarov.
Hummel sa, ako relatívne malá spoločnosť, rozhodol ťažiť z múdrosti svojich rivalov (napr. z firmy Adidas). Tieto firmy majú veľmi striktné ,,pravidlá chovania sa“, ktorými regulujú dianie v továrňach. Hummel sa teda rozhodol vyhľadávať len továrne, ktoré zásobujú aj tieto svetové značky. Počas nasledujúcich rokov vyvinul aj tím vlastných inšpektorov, ktorí sú ale schopní sledovať len priamych dodávateľov. Tak ďaleko, ako na polia s bavlnou sa dostanú len veľmi ťažko a v súčasnosti nie sú schopní prevádzkovať až natoľko transparentný manažment zásobovania.

,,Musíme vychovať a oboznámiť našich zásobovateľov, že porušovanie pravidiel nie je riešením. Ak podľa nich nebudú postupovať, vážne to poškodí ich obchodný vzťah s firmou Hummel v dlhodobom merítku.“

To, čo sa mi práve podarilo zosumarizovať do obsahu jednej A4, sme my dostali, ako to už býva na vysokých školách zvykom, rozpitvané na 10-tich papieroch a ukončené zadaním:

Pomôžte ,,vývojárovi karmy“ a pripravte krátky dvojstranový náčrt, ktorý by mohol byť prezentovaný výkonnému riaditeľovi a majiteľovi firmy.
Zadadanie bolo dosť zložité a zabralo nám hodnú chvíľu, kým sme ho rozlúskli. Zjednodušene povedané, mali sme rozhodnúť, či by firma Hummel mala pokračovať v podporovaní sociálne slabších športovcov alebo sa sústrediť na zásobovanie. Svoje rozhodnutie sme mali argumentovať a navrhnúť konkrétny postup, ako by to mali urobiť.

Niektorí to brali ozaj vážne a na prípade pracovali až do 1-2 hodiny v noci. V našej 4-člennej skupine sme to po troch hodinách so slovami: ,,spomedzi 3000 študentov aj tak nevyhráme“ uzavreli. Mali sme, však, dobrý pocit z vykonanej práce.

Najlepší návrh bol spomínaným osobám naozaj odprezentovaný a tvorcovia mali možnosť ho s Christianom Stadilom aj pri pive (samozrejme, Dánsko sa predsa nezaprie) prediskutovať. Okrem toho boli víťazi ocenení lístkami na známy týždňový festival v Roskilde.

Po odovzdaní cien mal Stadil veľmi zaujímavý prejav.
Hovoril o svojej náklonnosti k budhistickým hodnotám, o tom čo ho poháňa pri realizovaní projektu Karma, o tom, že každá firma potrebuje zisk rovnako, ako telo potrebuje krv, a pľúca vzduch, aby mohli prežiť. Zaujímavé sa to ale stáva až vtedy, keď sa na základe pravidelného prítoku pre život potrebných prostriedkov, môže spoločnosť sama rozhodnúť, čo so sebou urobí ďalej. Rovnako, ako sa môže rozhodnúť človek s pulzujúcou krvou v žilách, čomu sa bude venovať.
Vyjadril aj svoj, možno trochu nekonvenčný, názor na našu generáciu. Sálou sa ozval nesúhlasný šum, keď povedal, že si je takmer istý, že zarobíme menej ako naši rodičia. Opäť sa ale nálada zmenila, keď to objasnil tým, že my sme jedna z prvých generácií, ktorá sa stará...

Za posledné roky sa stále viac a viac rozširujú charitatívne organizácie, dobrovoľnícke práce, ,,zelené“ zmýšľanie, a tak ďalej. A my sme vraj tí, ktorí sa, pravdepodobne aj na úkor vlastného zisku, nebudú báť posunúť svet k lepšiemu, a budú si stáť tvrdo za svojimi názormi.
Svojim prejavom ma presvedčil, že oblasť obchodu nie je plná len podnikateľov lačne túžiacich po bankovkách, ale môže byť naozaj využitá pre lepší, a nie tak povrchný účel.

Nenapadá mi žiadne lepšie zakončenie našich dvoch intro week-ov. Musím povedať, že po nespočetných pochybnostiach, mi pán Stadil opäť vrátil chuť študovať to, pre čo som sa ešte nedávno tak odhodlane rozhodla. Konečne som mala možnosť stotožniť sa s prezentovanými názormi. Teraz som bola ja tá, ktorá hltala každé slovo.

Martina Vrzalová

Martina Vrzalová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Už vysokoškoláčka rozhodnutá vyťažiť maximum z ponúkaných možností. Či sa mi to podarí, uvidíme :-) Zoznam autorových rubrík:  DánskoSlovensko

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu